Kuidas õpetada oma lastele, olgu nad siis väikelapsed või teismelised, raha ja oma rahaasjade haldamist mängude, tegevuste ja taskuraha abil

Kuidas õpetada lastele rahatarkust
Kui lapsed alustavad uut kooliaastat, miks mitte julgustada neid arendama veel üht head harjumust?
Räägime sellest, kuidas õpetada lastele rahaasju.
Lapsed hakkavad rahaasju õppima juba varases eas, kuna vanemad ja hooldajad avaldavad suurimat mõju sellele, kuidas lapsed täiskasvanuna oma rahaasju korraldavad.
Erinevate vahendite ja ressursside, sealhulgas raamatute, mängude, veebisaitide ja rakenduste kasutamine võib suurendada laste rahaasjade õpetamise tõhusust ja kaasatust.
Lastele rahaasjade õpetamine aitab neil vanemaks saades oma rahaasju hallata. On oluline tutvustada neid kontseptsioone juba varases eas, kuna varane haridus loob tugeva aluse vastutustundlikule finantskäitumisele.
Selleks on mitmeid vanusele sobivaid viise, mis on lihtsad ja lõbusad, seega julgustatakse vanemaid alustama rahaasjade õpetamist varakult.
Miks on oluline õpetada lastele rahaasju?
Lastele rahaasjade õpetamine annab neile teadmised ja oskused, mida nad vajavad oma raha tõhusaks haldamiseks praegu ja tulevikus. Vanemate väärtushinnangud ja suhtumine rahasse kanduvad sageli lastele edasi, kujundades nende uskumusi ja käitumist kulutamise, säästmise ja rahaliste otsuste tegemise osas.
Lastel, kes haldavad oma raha tõhusalt, on tavaliselt vanemad või hooldajad, kes arutavad nendega rahaasju ja annavad neile juba varakult vastutuse kulutamise ja säästmise eest.
Mõelge veidi oma rahaasjade harjumuste üle:
- Kas olete mõne oma finantsharjumuse omandanud vanematelt või hooldajatelt?
- Millised head rahatarkused on pärit teie lapsepõlvest?
- Millised halvad rahaasjade harjumused on pärit teie lapsepõlvest?
- Kuidas on teie enda elukogemused mõjutanud seda, kuidas te täna raha haldate?
Lastele rahaasjade õpetamine aitab muuta nende tuleviku kindlamaks.
Mida varem hakkate arendama nende rahalisi oskusi, seda varem saavad nad neid oskusi lihvida.
Lapsepõlve ja noorukiea erinevad perioodid mängivad olulist rolli rahaasjade harjumuste kujunemisel, kuna neis etappides mõjutavad hoiakuid ja väärtushinnanguid nii perekond kui ka eakaaslased.
Kuidas rahaasjadest rääkimine aitab?
Avatud suhtlemine rahaasjadest on oluline laste enesekindluse suurendamiseks ja rahaliste oskuste arendamiseks. Rahaasjadest rääkimine aitab suurendada laste enesekindlust selles valdkonnas ja arendada nende rahalisi oskusi.
Lapsed, keda julgustatakse rahast rääkima, kalduvad vanemaks saades oma rahaasju tõhusamalt haldama.
Mida peaksin raha kohta õpetama?
Kõik lapsed on erinevad, kuid mõned arengu verstapostid võivad aidata suunata, mida ja millal neile õpetada:
Kolme- ja nelja-aastased
Võite hakata õpetama eelkooliealistele lastele raha kohta alates hetkest, kui nad hakkavad rääkima ja küsimusi esitama – kui nad kõike puudutavad, uurivad ja mängivad.
Viie- ja kuueaastased
Nad hakkavad arendama sügavamat arusaama numbritest ja suudavad kauem tähelepanu pöörata.
See teeb sellest vanuse ideaalseks, et liikuda mängimiselt edasi hea rahaasjade haldamise näitamisele.
See peab ikka olema lõbus, kuid võite hakata integreerima rohkem rahaasjadega seotud oskusi igapäevaellu, näiteks säästma uue mänguasja jaoks või muutma ostlemise õppimiskogemuseks.
Seitsme- ja kaheksa-aastased
Nad hakkavad mõistma soovide ja vajaduste vahet.
See on ideaalne vanus, et arutada, kuidas nad saavad hakata oma eesmärke saavutama teenimise ja säästmise kaudu. Lapsed võivad hakata raha teenima, tehes kodus majapidamistöid või väikeseid ülesandeid, mis aitab neil õppida, kuidas raha teenimine on seotud soovitud asjade jaoks säästmisega.
9–12-aastased
Selles vanuses tahavad lapsed iseseisvust. Seega võite keskenduda nende julgustamisele võtma vastutust oma kulutuste ja säästmise otsuste eest.
Nende õpetamine rahalise vastutuse kohta võib anda ka teile rahu, kui nad muutuvad otsuste tegemisel iseseisvamaks.
Teismelised
Kui laps saab teismeliseks, muutuvad tema soovid suuremaks ja kulukamaks. Alates mõtlemisest, mida kanda, kuni soovini saada autojuhtimise õppimisest tulenev vabadus. See on vanus, mil raha hakkab neile tähtsust omandama.
Selles etapis võivad teismelised kokku puutuda mitmesuguste finantsriskidega, näiteks impulsiivsete kulutuste tegemine või eakaaslaste mõjutus riskantsete ostude tegemisel. Rahaalane õppimine aitab neil neid väljakutseid mõista ja nendega toime tulla, vähendades ebasoodsate tulemuste tõenäosust.
Te saate aidata neil saada rahaasjadega kursis olevateks täiskasvanuteks kolmel peamisel viisil:
- andke neile rahaline vastutus
- näidake head eeskuju
- aidake neil hallata oma esimest palka.
Täiskasvanud lapsed
Rahaasjadest rääkimine ei lõpe, kui lapsed saavad täiskasvanuteks.
Kas nad elavad endiselt teiega koos või on neil oma kodu, kuid nad pingutavad, et koguda raha esimese hüpoteegi jaoks või maksta ära krediitkaardi võlad, raha on teema, mida tuleb sageli uuesti arutada.
Kõik lapsed arenevad erineval ajal.
Võite avastada, et nad reageerivad paremini mõnele tegevusele madalamas või kõrgemas vanuserühmas. Valige lihtsalt tegevused, mis sobivad teile kõige paremini.
Kuus lõbusat viisi õpetada lastele rahaasju
On palju lõbusaid rahaasjadega seotud tegevusi, mida saate kasutada. Proovige mõnda järgmistest tegevustest, et algatada vestlusi.
Reaalse elu näidete kasutamine nende tegevuste käigus aitab lastel paremini mõista olulisi rahaasjade kontseptsioone.
1. Kus me õpime oma rahaasju
Uuringud näitavad, et see, kuidas me täiskasvanutena raha suhtes käitume, on õpitud juba varases nooruses ja meie ümbritseva maailma vaatlemise käigus.
Kasutage järgmisi tegevusi, et paremini mõista, kuidas lapsed õpivad rahaasju – kas teilt, telerist, oma sõpradelt, teistelt lastelt või eakaaslastelt, kes võivad oluliselt mõjutada rahaasju ja suhtumist.
Lapsed õpivad vaatlemise kaudu.
Kui lähete toidukaupa ostma, võtke lapsed kaasa:
- Tehke rahaasjadega seotud otsused valjusti, et lapsed kuuleksid teid. Näiteks, miks valisite poe oma kaubamärgi teraviljahelbed tuntuma kaubamärgi asemel?
- Võrrelge hindu valjusti või paluge lastel öelda teile toodete erinevad hinnad.
- Paluge neil kassasse ostukorvi laadida ja raha üle anda.
- Kontrollige nende ees oma ostukviitungit.
- Küsige neilt, kuidas nad nägid teid raha käsitlemas ja miks nad arvavad, et te tegite seda just nii – näiteks loendades tagasiantavat raha enne poest lahkumist.
Eakaaslaste surve
- Võtke välja kõik nende viimaste aastate jooksul ostetud „hädavajalikud” esemed.
- Küsige iga eseme kohta, miks nad seda tahtsid ja kui tihti nad seda kasutanud on.
- See õpetab neile, et sõprade asjade tahtmine on midagi muud kui millegi tahtmine sellepärast et see neile tõesti meeldib.
2. Tutvustage neile raha
Raha käsitsemine on oluline osa raha suhtes enesekindluse omandamisel. Alustage sellest, et lasete neil näha ja käes hoida münte, pangatähti ja pangakaarte.
Isiklik varu
- Andke neile oma raha hoidmiseks säästupõrsas või rahakast.
- Rääkige, miks on oluline raha hoida ohutult.
- Tutvustage neile ideed säästa millekski mida nad tahavad, ja aidake neil seada konkreetne säästueesmärk, mille poole püüelda.
- Loendage koos regulaarselt kokku säästetud raha ja jälgige nende edusamme säästueesmärgi saavutamisel.
Sentide loendamine
- Nooremate lastega asetage palju 1-sendiseid münte ja üks 2-, 5-, 10-, 20-, 50-sendine ja 1-euroine münt tasasele pinnale.
- Ehitage 1-sendiste müntide kuhja kõrgemate väärtusega müntide kõrvale, et näidata nende väärtuse erinevust.
- Koristage kuhjad ära ja paluge neil need uuesti kokku panna.
3. Õppida, milleks raha kasutatakse
Kui lapsed raha paremini tundma õpivad, hakkavad nad mõistma, kuidas seda igapäevaelus kasutatakse, sealhulgas erinevaid makseviise.
Asjade tegemine maksab raha.
- Tehke nimekiri asjadest, mida te järgmise paari päeva jooksul koos lastega teete, sealhulgas ühistranspordiga sõitmine ja suupistete ostmine.
- Pange nende kulude katteks vajalik raha rahakotti või rahakotti ja paluge neil maksta iga eseme või tegevuse eest rahakotis oleva rahaga.
- Kui nad küsivad midagi lisaks, selgitage, et siis võib rahakotis jääda liiga vähe raha teiste asjade jaoks, mida nad teha tahavad.
Kulutuste piirmäära kehtestamine
- Võtke nad kaasa ühe päeva lõunasöögi ostmisele, kehtestades neile kulutuste piirmäära.
- Andke neile iga tavalise eseme jaoks paar valikuvõimalust.
- Aita neil arvutada erinevate kombinatsioonide maksumus.
- Veendu, et lõunasöök sisaldab ainult tooteid, mida nad saavad valida oma kulutuste piirmäära raames.
4. Lase neil proovida
Et nad saaksid kindlustunde oma raha haldamise oskuste suhtes, peavad nad nägema, et sina usud neisse.
Saad seda usaldust näidata, andes neile taskuraha ja aidates neil õppida oma raha haldama.
Teisisõnu, lase neil proovida raha kasutamist.
Samuti on oluline õpetada lastele heategevust ja tagasiandmise väärtust.
Julgustage neid eraldama osa oma rahast annetuseks neile olulisele eesmärgile või kingituseks abivajajale. See aitab neil mõista suuremeelsust, empaatiat ja oma tegude mõju teistele, muutes heategevuse loomulikuks osaks nende raha haldamise oskustest.
Vanematele lastele on kõige olulisem sõnum „säästa, kuluta, säästa uuesti”.
Taskuraha
- Kaaluge oma lapsele iganädalase taskuraha andmist, mille ta saab hoiukarpi või pangakontole hoiustada. See ei pea olema suur summa – eesmärk on näidata usku tema võimesse oma raha hallata.
- Lubage tal seda täiendada, tehes kodutöid.
- Küsige temalt, kuidas ta end oma raha teenimise suhtes tunneb ja milleks ta kavatseb seda kulutada.
- Vanemate laste taskuraha võite järk-järgult suurendada. See aitab neil õppida eelarvet koostama oma hügieenitarvete, riiete ja sotsiaalsete tegevuste jaoks.
- Arvutage välja, kui palju kulutate nende peale ühe aasta jooksul ühes neist valdkondadest, jagage see 12-ga ja andke neile see summa igakuise taskurahana.
- Kui nad on ühes valdkonnas kindlad, lisage teine – ja nii edasi, kuni nad oskavad hallata kõiki oma isiklikke kulutusi.
Säästke midagi suuremat silmas pidades.
- Rääkige nendega millestki, mida nad tahavad, kuid mille jaoks nende taskurahast ei piisa.
- Aidake neil välja arvutada, kui kaua neil selle ostmiseks kulub, kui nad säästavad kogu, poole või veerandi oma iganädalasest taskurahast.
- Aidake neil otsustada parima säästmisvõimaluse üle, näiteks panna raha pangakontole, kus see teenib intressi ja kasvab aja jooksul. Siis looge edusammude tabel, et hoida neid motiveeritud.
- Ärge unustage neid kiita, kui nad oma eesmärgi saavutavad.
5. Virtuaalne raha
Mobiiltelefonide ja muu tehnoloogia kasutamine on valdava enamiku jaoks meie elu osa. See tähendab, et lapsed puutuvad virtuaalse rahaga kokku juba väga varases eas. Ettevõtted kasutavad üha enam digitaalseid platvorme ja sotsiaalmeediat, et mõjutada laste kulutusharjumusi, kujundades nende arusaama brändidest ja ostuotsuste tegemist internetis.
Kui virtuaalne raha on juba osa teie elust, ärge unustage neile näidata, et see on osa ka teie raha haldamisest.
Jälgige saldo langust
- Vaadake oma jooksva konto saldo sularahaautomaadist või internetipangas ja näidake seda lastele.
- Kasutage oma kaarti toidu ostmiseks, vaadake uuesti saldo ja näidake lastele, kuidas see on väiksem kui varem.
- Korrake seda tegevust enne ja pärast sularaha väljavõtmist või veebis ostlemist.
Digitaalse maailma lahtiühendamine
- Kasutage mobiiltelefoni, et tutvustada lastele mõtet „kui see on läinud, siis on see läinud”.
- Nooremate laste puhul kehtestage igakuine lisatasu piirmäär lihtsale ettemaksuga telefonile.
- Vanemate laste puhul kasutage lepingulist telefoni, mis blokeerib kõik tegevused, mis ei ole igakuise lepingutasu sees.
Kasutage mängu võimu
- Paljud digitaalmängud põhinevad mängijate kogutud žetoonidel, mis võimaldavad neil edasi liikuda tasemetel või avada lisafunktsioone.
- Muutke majapidamistööd sarnaseks mänguks, andes neile „tokeneid”, mida nad saavad vahetada preemiate vastu, näiteks lisatasu või lemmikmaiustuse vastu.
- Teismeliste puhul võib see preemiasüsteem viia ideeni leida osaajaline töö, et suurendada oma ostujõudu.
6. Eelarve koostamine lastele
Nüüdseks olete näinud, kuidas igas vanuses lapsed saavad kasu rahaasjadega tegelemisest. Nüüd on aeg aidata neil koostada eelarve millegi jaoks, mida nad tahavad.
Kõiki kulusid eelnevalt arvestades avastavad nad, et saavad oma raha paremini ära kasutada.
Kui lapsed õpivad otsese kogemuse kaudu eelarve koostamise põhitõdesid, jääb see neile kogu eluks meelde.
Kogu kulu uurimine
- Määrake eelarve päevaks väljas – see võib olla suur maiuspala või lihtsalt päev koos kodus.
- Loetlege kõik asjad, mida te kõik teha tahate, ja kui palju iga asi maksab, lisaks kõik tasuta asjad.
- Ärge unustage lisada kõik toidu-, joogi- ja transpordikulud (buss, rong, auto kütus ja parkimine).
- Küsige neilt, kas neil on ideid, kuidas säästa raha reisi teatud aspektide puhul.
- Rääkige nendega, milleks võiksite need säästud kulutada.
Planeerige edu
- Vanemate laste puhul, kui nende igakuine sotsiaalelu toetus kulub liiga kiiresti ära, kaaluge selle jagamist neljaks nädalaseks summaks ja uurige võimalusi, kuidas need nädalaks jätkuma panna.
- Kui nad ostavad palju riideid, kuid kurdavad, et ei saa endale lubada viimaseid spordijalatseid, aidake neil koostada mitme kuu pikkune säästmise kava.
- Kui nende toetus katab enamiku isiklikest kulutustest, tuletage neile meelde, et nad paneksid raha kõrvale oluliste asjade jaoks, nagu aluspesu ja juhuslikud kulutused, näiteks ajakirjade või mängude tellimused.
Arvete maksmine ja rahalised kohustused
Arvete maksmine on raha haldamise oluline osa ja kunagi ei ole liiga vara hakata lastele seda olulist vastutust õpetama.
Vanemad võivad tutvustada arve mõistet, selgitades, kuidas pered maksavad oluliste teenuste eest nagu elekter, vesi ja üür. Näiteks võite näidata oma lapsele kommunaalarvet ja rääkida läbi erinevad loetletud kulud, aidates neil mõista, kui palju kulub valguse ja vee tagamiseks.
Kaasates lapsed protsessi – näiteks lastes neil aidata arvet kontrollida, kogusummat arvutada või isegi nuppu vajutada, et maksta veebis – annate neile reaalset arusaama sellest, kuidas raha igapäevaelus kasutatakse.
See praktiline lähenemine aitab lastel mõista arve õigeaegse maksmise tähtsust ja maksmata jätmise tagajärgi, nagu viivised või teenuse katkestused. Hea eeskuju näitamine, hallates oma arveid vastutustundlikult, näitab lastele planeerimise, regulaarseks kulutusteks säästmise ja tarkade kulutusvalikute väärtust.
Aja jooksul aitavad need õppetunnid neil arendada oskusi ja arusaama, mida nad vajavad, et oma rahalisi kohustusi kindlalt täita.
Reaalsed stsenaariumid ja otsuste tegemine
Üks tõhusamaid viise lastele rahaasjadest õpetamiseks on kasutada reaalsetest olukordadest lähtuvaid stsenaariume, mis peegeldavad otsuseid, millega nad elus silmitsi seisavad.
Näiteks võite luua lihtsa harjutuse, kus laps otsustab, kuidas kulutada oma taskuraha või osalise tööajaga töötamisest saadud sissetulekut. Andke neile kindel summa ja nimekiri asjadest, mida nad võivad tahta või vajada, ning laske neil valida, kuidas oma raha jaotada.
See aitab neil harjutada eelarve koostamist, prioriteetide seadmist ja kompromisside tegemist.
Kui lapsed vanemaks saavad, võite tutvustada keerulisemaid olukordi, näiteks pere väljasõidu eelarve planeerimine või suure ostu jaoks säästmine.
Julgustage vanemaid lapsi neid tegevusi juhtima, suunates neid mõtlema oma säästueesmärkidele ja sellele, kuidas nende praegused valikud mõjutavad nende tulevasi rahalisi võimalusi.
Nende stsenaariumide läbitöötamisega aitavad vanemad lastel arendada kriitilist mõtlemist, mõista eelarve koostamise tähtsust ja saada enesekindlust oma rahaliste otsuste tegemisel.
Need kogemused valmistavad lapsi ette tegeliku elu väljakutsetega toimetulekuks ja teadlike rahaliste otsuste tegemiseks kogu elu jooksul.
Finantsprobleemide ületamine
Lastele finantsprobleemide ületamise õpetamine on sama oluline kui neile säästmise ja mõistliku kulutamise õpetamine. Elu ei lähe alati plaanipäraselt ja tagasilöökidega toimetuleku õppimine on väärtuslik oskus.
Vanemad võivad jagada oma kogemusi, näiteks krediitkaardi tasumist või säästude taastamist ootamatu kulu järel, et näidata, et igaühel tuleb elus finantsprobleemidega toime tulla.
Julgustage last säästma regulaarselt raha, isegi kui see on vaid väike summa, et luua ootamatute kulutuste jaoks hädaolukorra fond.
Selgitage, et säästud võivad olla suureks abiks, kui tekivad raskused, ja et on normaalne teha vigu, kui neist õpitakse.
Rääkides visaduse ja vastutustundliku planeerimise tähtsusest, aitad oma lapsel arendada kasvumõtteviisi ja enesekindlust rahaliste takistuste ületamiseks. Need õppetunnid on neile kasulikud, kui nad hakkavad oma rahaasju korraldama.
Tööriistade ja ressursside tõhus kasutamine
Laste rahaasjade õppimiseks on olemas palju tööriistu ja ressursse. Vanemad võivad tutvustada noorematele lastele eelarvestamise mänge või lihtsaid rakendusi, mis muudavad kulutuste ja säästude jälgimise lõbusaks ja huvitavaks.
Vanematele lastele soovitage kasutada keerukamaid vahendeid, nagu tabelid, eelarvestamise rakendused või investeeringute jälgimise rakendused, et aidata neil hallata oma sääste ja planeerida tulevikku.
Näidake oma lapsele, kuidas neid ressursse kasutada, et seada säästueesmärgid, jälgida nende täitmist ja teha teadlikke otsuseid oma rahaasjade kohta. Võite julgustada neid osalema heategevuslikes annetustes või rahakogumiskampaaniates, aidates neil mõista tagasiandmise väärtust ja oma raha mõju teistele.
Õigete vahendite kättesaadavaks tegemise ja nende kasutamise julgustamisega aitavad vanemad lastel arendada sügavamat arusaama isiklikest rahaasjadest ja oskusi, mida nad vajavad, et teha tarku valikuid oma tuleviku jaoks.
Regulaarne eelarve läbivaatamine ja tagasiside
Regulaarne eelarve läbivaatamine ja tagasiside andmine on oluline, et aidata lastel oma rahalisi eesmärke järgida. Leia igal kuul aega, et istuda oma lapsega maha ja vaadata koos tema eelarve üle.
Kasuta lihtsat töölehte või rakendust, et jälgida tema sissetulekuid, kulutusi ja sääste, ning arutage, mis toimib hästi ja kus võiks olla vaja teha muudatusi.
Julgustage last seadma säästueesmärke, näiteks uue jalgratta, erilise väljasõidu või isegi ülikooliõpingute jaoks säästmine, ja tähistage tema edusamme.
Konstruktiivse tagasiside andmise ja vajadusel eelarve kohandamise abil õpetate talle pideva finantsplaneerimise ja enesedistsipliini tähtsust.
Need regulaarsed kontrollid aitavad lastel arendada elukestvaid vastutustundliku raha haldamise harjumusi ja annavad neile enesekindluse oma säästueesmärkide saavutamiseks nii praegu kui ka tulevikus.